ילדה קטנה, יחידה ותמה, עמדה ושאלה למה

הנה הן, 'הילדות החסידיות', נפרדות מאבא, שחובש 'שטריימל' על הראש ולובש קפוטה פרחונית לכבוד האירוע 'החגיגי'. כמו בשבת, כמו בחתונה. הנה הן הילדות הקטנות, שמרעישים עליהן את העולם, ש'הכל בשבילן', שהרי 'אנחנו בשביל הילדות שלנו ובשביל החינוך שלהן נעשה הכל, אבל הכל'. הנה הן הילדות, מפוחדות, בוכיות, מבולבלות עד לשד עצמותיהן, מותשות מיום של טירוף. לא מבינות דבר, לא יכולות להבין. הנה הן, רועדות, אבודות, מול ההמון השואג באקסטזה, מול השוטרים הזרים והמאיימים. אמא לא כאן, לא לידן, לחבק ולהרגיע, ואבא הולך לבית סוהר, כי 'שלטון הרשע' שמישהו כל כך אוהב לברוא ולהעצים בדמיונו, משליך אותו לכלא. כמו ברוסיה, כמו בתקופות אפלות בהיסטוריה. ככה אפילו הרב'ה אמר. אותו רבי, שבאותן תקופות היסטוריות שעליהן הוא כל כך מתרפק, הוא היה עשוי להיות מוצא להורג על המרדה כה בוטה נגד השלטון, ובוודאי היה נשלח לכלא בעצמו לצד חסידיו. ולא לכלא חמש כוכבים של מדינת ישראל הדמוקרטית והמודרנית, אלא למקומות קצת פחות נעימים. וכאן, במדינת היהודים החופשית שאבותיו לא יכלו אפילו לחלום עליה, שערה משערות זקנו הלבן והצח לא נפגעת. והוא יכול לעמוד מול חסידיו ולהגיד ככל העולה על רוחו, אפילו להגיד שכאן זה כמו רוסיה. נשגב להבין, מהיכן שואב רבי ומנהיג בישראל השוואות כל כך מופרכות. מה זה אומר על טיב תפיסת המציאות שלו, אותה תפיסת מציאות שבאמצעותה הוא מקבל את ההכרעות בפרשה העגומה הזו.

רבי יקר, כדאי שתדע: בזמנים ההם, שאתה חוזר ומזכיר, יהודים לא הובלו לכלא בשירה וריקודים המוניים ובתיאום עם המשטרה, או יותר נכון הקג"ב. ממש לא. והם גם לא התמקחו עם שירות בתי הסוהר על כמות הסיגריות שיוכלו להכניס. וגם לא הגישו להם לפני 'השלכתם' לכלא עוד ועוד סולמות לרדת מהעץ, ושליחים לא רצו הלוך ושוב והתחננו לפניהם לקבל הצעות פשרה, שנדחו באטימות ובגאווה. והם לא הובלו לשבועיים בכלא, אלא לפרקי זמן קצת יותר ארוכים. לפעמים גם, בעצם הרבה פעמים, ארוכים כמו הנצח.

והנה כאן עומד אברך, ומספר על הסבתא שלו ברוסיה שהוברחה כילדה קטנה מהבית כדי לקבל חינוך יהודי, 'ועכשיו גם הנכדה שלה בארץ ישראל עוברת אותו דבר'. חבל שהסבתא שלך, אברך תמים, לא יכולה לקום מקברה ולנזוף בך על דברי ההבל הללו, עשבי פרא שוטים על אדמת בורות חשוכת מרפא. אבל בעצם, מה לנו כי נלין על אברך זה. אם בארזים נפלה שלהבת, מה יאמרו אזובי קיר. ואם רבי שיבש משנתו, חייא מנין ידע לתקנה.

הנה הן הילדות, והנה גם מורתן שמלווה אותן, מסברת את אזניהן, מנסה לשווא להרגיע, 'נכון שאנחנו צריכות להיות שמחות? זה יום גדול'…  אבל הן לא ממש משתכנעות, אין להן שום סיבה בעולם להשתכנע. ספק אם אפילו את עצמה היא משכנעת. והבכי גובר, עולה, נישא מעל כל הקולות של הגברים הגדולים, החכמים בעיניהם, שמפגינים ממול, וקוראים לאלוהיהם בקול גדול. לא נכון, מורתי, אנחנו בכלל לא צריכות להיות שמחות, והיום הזה הוא יום עצוב מאד. יום של תוהו ובוהו, חושך ואפילה גדולה.

לילדות הקטנות האלה, לגיטי ולפייגי, נחמי וצביה, שהלב נשבר ונכמר למראן, מוקדש השיר הבא, בתקווה ובתפילה, כי ימצאו את הכוחות בבגרותן, להתמודד עם העולם האבסורדי והמבולבל שהן גדלות אליו. עולם שבו אבא מעדיף להיפרד מהן ולשבת בכלא, כדי שהן לא תלמדנה שבועיים ימים עד לסיום שנת הלימודים, עם אביטל ועם אודליה שכנותיהן לבניין וחברותיהן לספסל הלימודים בשנה שעברה. עולם שבו מדינת היהודים, שמספקת להן כלים ומרחב שלאף אחת מהסבתות שלהן לא היה בילדותן, היא 'שלטון עוין ואכזר', כי היא לא מתיישרת בדיוק, אבל בדיוק, לפי הגחמה האחרונה של רב פלוני או אדמו"ר אלמוני, וכי היא דואגת, אבוי, גם לכבודן המושפל ולזכויותיהן של ילדות יהודיות אחרות.

בשמלה אדומה

בשמלה אדומה ושתי צמות
ילדה קטנה יחידה ותמה
עמדה ושאלה למה
וכל הרי הגעש וכל הסערות
עמדו מזעפם ולא מצאו תשובה

החיות עצרו מרוצתן
ילדה קטנה יחידה ותמה
עמדה ושאלה למה
וכל האריות וכל הנמרים
עמדו שמוטי ראשים ולא מצאו תשובה

האותיות עצרו את השורות
ילדה קטנה יחידה ותמה
עמדה ושאלה למה
וכל הספרים וכל המחברות
חיפשו בין הכתובים ולא מצאו תשובה

בשמלה אדומה ושתי צמות
ילדה קטנה יחידה ותמה
עמדה ושאלה למה
וכל התותחים וכל החיילים
וכל הגדולים וכל החכמים
עמדו חיוורי פנים ולא מצאו תשובה

וכל הרי הגעש וכל הסערות
וכל האריות וכל הנמרים
וכל הגדולים וכל החכמים
עמדו חיוורי פנים ולא מצאו תשובה

 

(בגרסה מאוחרת יותר מופיעות גם השורות הבאות:)

 את לא מבינה, את סתם ילדה קטנה,

מה רוצים ממך, כולם קוראים בשמך,

אל תהיי תמימה…

15 מחשבות על “ילדה קטנה, יחידה ותמה, עמדה ושאלה למה

  1. אחד המאמרים המרגשים והחזקים ביותר שנכתבו בזמן האחרון על האירועים המטלטלים הללו!

    • המאמר מקסים ואמיתי. כדאי לך לשלוח לynet ודומיו. כל עם ישראל צריך לקרוא את הדברים החשובים שאתה כותב בכישרון כה רב.
      בהצלחה!

  2. אני מחפשת מישהו שיסביר לי איך זה שהחרדים בטלויזיה טוענים שאין כאן הפלייה כי יש ביניהם גם ספרדים. האם יש כאן חוסר הבנה? האם יש היתממות? מה הולך? איך יתכן שספרדים הלכו לכלא ואומרים שיש הפלייה נגד ספרדים?אני לא מתריסה, אני פשוט לא מבינה

    • את לא מבינה שהתקשורת מגוייסת בשביל הענין?
      אבל האמת נכונה זה לא קשור בכלל לגזענות אלא לפסק הלכה של הרב וואזנר שגם הרבה ספרדים שהם חרדים באמת הלכו בעקבותיו

  3. מחשבה נוספת: איפה החוסן? האם החינוך שבו מאמינים אלה ההולכים לכלא כל-כך שביר עד כי במפגש עם מישהו קצת שונה מהם (יהודי, חרדי, אבל בגוון קצת אחר)הם חוששים שהכל יקרוס?

  4. פינגבק: וובזולות גורגנזולות, בלשים כזבים ובתי משפט – טור ליום ששי | ספר חברה תרבות

  5. דווקא לא הזדהיתי. מנקודת מבטו של הילד, תמיד כל מעשי ההורים ההרואים עלולים להיראות מופרכים – וכבר צווחו בשמאל על המתנחלים וכו'. לכן המצב הוא הרבה יותר חמור – גם אם לא במילים, הילדה מפנימה תודעה חרדית קיצונית עוד יותר מהוריה, וחבל.

  6. הכתיבה שלך מרגשת עמוקה, ומעוררת באופן יוצא מן הכלל את קול בכי של הילדות שהושמע או שלא הושמע ושנמוג ונבלע לקול שירת האבות (והבנים).
    חזק!

  7. לצערי לא שמתי לבי לקטעים נוספים שלך אלא הלכתי ישר לקטע על האדמו"ר מסלונים.
    כעת לאחר שקראתי קטעים נוספים שלך אני מצטער וחוזר בתשובה שלמה על כך. דבריך גרועים מדברים חילוניים במוצהר כי הם בעלי רקע של שנה ופירש . ושאני מינות דמשכא ולכן היא חמורה לפעמים מעבודה זרה.
    אז אני מצהיר פה בפרהסיא: חטאתי עוותי פשעתי לא הייתי צריך לקרוא לפני שבדקתי קטעים נוספים.
    סליחה

  8. למנצח על איילת השחר מזמור לדוד- למנצח למי שהוא קופץ כאייל ומאיר לעולם בשעת חשיכה
    הדברים הנ"ל מתאימים לדור שלנו איך שהאדמו"ר מסלונים מאיר בדור החשוך על כולם ואפילו על כאלו ששנו ופירשו
    אני ואתה יודעים כמה שהוא מאיר גם עליך (אחרת לא היית חי סביבו כ"כ לטוב ולרע)
    ואגב על מה שכתבת תדע שעד היום יש לעצורים צלקות נפשיות מהמעצר זה לא היה כ"כ נחמד
    ידידך מנוער

  9. מדברים כאן על עיקרון
    ואגב אתה כותב נגד הרבי מסלונים ששמו מפורש
    ואתה עצמך מסתתר מאחורי זהות אנונימית
    מי אתה
    אתה בכלל פונקציה שמגיע מפלטפורמה שהיא בת התמודדות מול ענק רוח שכזה או לא
    סתם0 לקשקש על מקלדת
    גדלותו של אדם נבנית מעבודת השם בעמל של עשרות שנים
    לא סתם טוקבקיסט
    להבדיל מיליון הבדלות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s